Prowadzenie działalności gospodarczej to dla wielu przedsiębiorców ekscytujące wyzwanie, forma przygody i możliwość łączenia przyjemnego z pożytecznym. Niejednokrotnie jednak zdarzają się sytuacje, kiedy przed firmą pojawiają się problemy natury prawnej, a kancelaria adwokacka będzie musiała zaoferować nam wsparcie prawne. Kiedy opłaca się podpisać kontrakt na stałą obsługę prawną firmy? Czy bieżąca obsługa prawna okaże się korzystniejsza niż jednorazowe wsparcie dla osób fizycznych i podmiotów gospodarczych?
Odraczasz płatności lub udzielasz kredytu odbiorczego? Przygotuj się na usługi windykacyjne, komornik.
Będąc właścicielem przedsiębiorstwa, warto ubezpieczyć się na wypadek nierzetelnych kontrahentów i rzekomo niewypłacalnych klientów. Jeśli płatność za daną partię towaru, zamówioną usługę czy pewien zakres działań nie wpłynie do określonego w umowie terminu, należałoby się zatroszczyć o ściągnięcie należności. Im więcej kredytów kupieckich udzielamy, tym większe prawdopodobieństwo, że ktoś w końcu nam nie zapłaci – i w tym momencie z pomocą przychodzi nam prawnik zdolny wystosować wezwanie do zapłaty lub skutecznego windykowania wymaganej kwoty. Warto zawczasu się ubezpieczyć na takie nieprzyjemne okoliczności i podjąć współpracę z kancelarią, której zakres usług opiewa na windykację i ściąganie należności. Biegli prawnicy są w stanie ustalić nawet ukryty majątek firmowy, dzięki czemu pozornie niewypłacalny kontrahent stanie się ponownie „ściągalnym” dłużnikiem.
Stała obsługa prawna – tańsza czy droższa niż własny pion prawny?
Wśród właścicieli firm panuje przeświadczenie, że stała obsługa prawna jest luksusem, za który należy solidnie zapłacić. Naturalną alternatywą wydaje się zatrudnienie własnego prawnika lub stworzenie odrębnego działu prawnego. Rozważmy jednak sytuację, w której posiadamy jednego radcę prawnego, a natłok wątpliwości prawnych zaczyna się piętrzyć – oczywistym jest, że całość zleconych zadań jednej osobie rozciągnie się w czasie, przez co i adwokat będzie przepracowany i przedsiębiorstwo straci na jakości prawnej. Utworzenie odrębnego działu prawnego jest korzystne, o ile stale pojawiają się zlecenia prawne. W przypadku, gdy takich zleceń nie będzie, pion prawny będzie zwyczajnym generatorem kosztów. Najrozsądniejsze zatem będzie umówienie się z góry na określoną ilość godzin stałej obsługi prawnej – na przykład na 20 godzin miesięcznie – i wykorzystajmy je na wszelkie pytania związane z literą prawa.
Wielu specjalistów w jednym miejscu
Kolejną zaletą jest dostęp do kilkunastu prawników ze specjalizacją w różnych dziedzinach, zamiast zatrudniania ich w swoim przedsiębiorstwie. Musimy zdawać sobie sprawę, że jedna osoba nie jest w stanie zagwarantować nam kompleksowej obsługi zarówno z prawa ubezpieczeń społecznych, jak i kodeksu postępowania cywilnego czy prawa budowlanego. Korzystając z szerokiego zakresu usług mamy pewność, że do naszej sprawy zostanie przydzielony specjalista w swojej dziedzinie. Dodatkowo, stała współpraca sprawia, że bieżąca obsługa prawna utrzymuje kancelarię „w temacie”, przez co czas reakcji na potrzeby przedsiębiorstwa jest znacznie skrócony. Szczególnie przydatne jest to w działaniach i sprawach, które trzeba było załatwić „na wczoraj”.
Najnowsze komentarze