Wchodzenie w nowy biznes jest czasem pełnym obaw i nadziei dla początkującego przedsiębiorcy. Ze względu na dużą ilość emocji towarzyszącym temu momentowi oraz jednoczesnemu brakowi doświadczenia warto jest jeszcze przed otworzeniem działalności pomyśleć o strategii biznesowej. Jedną z takich strategii zabezpieczających start młodej firmy są badania rynkowe. Czym one w zasadzie są i dlaczego warto po nie sięgnąć?
Czym charakteryzują się jakościowe badania rynkowe?
Dobrze przeprowadzone badanie jest przede wszystkim kompleksowe i wyczerpujące dla danego rynku. Oznacza to, że jeśli przykładowo przedsiębiorca chce otworzyć nową restaurację, to najpierw powinien szczegółowo rozeznać się we wszystkich restauracjach w danym mieście. Analizie powinny ulec ceny, rodzaj menu oraz możliwość i zakres dowozu posiłku. Mając takie dane młody restaurator będzie mógł trafniej dobrać ceny i rodzaj kuchni, jaką wprowadzi na rynek. Oczywiście jest to tylko jeden aspekt badania rynku.
Co można stracić rezygnując ze zbadania rynku?
Starsi przedsiębiorcy wiedzą, że badania rynkowe mogą uchronić firmę przed potencjalnymi stratami i ryzykiem biznesowym. Mając większe pojęcie o wartości i wielkości rynku, na który się wchodzi oczywistym jest, że można podejmować lepsze decyzje. Wpłynie to właśnie między innymi na decyzje o zakupionej ilości towaru przeznaczonego na sprzedaż, położeniu lokalu usługowego (lub sklep) oraz na liczbę potrzebnych pracowników. Ważnym atutem jest także analiza potencjalnych przychodów. Początkujące firmy rzadko generują przychód w pierwszych miesiącach działalności, dlatego oszacowanie ile czasu trzeba będzie czekać na pojawienie się nadwyżki finansowej jest w zasadzie elementem kluczowym dla przetrwania firmy na rynku.
Podsumowując badania rynkowe można rozumieć w zasadzie jako inwestycję we własny biznes już na starcie. Pozwala ona na znaczące obniżenie ryzyka finansowego, a co więcej daje szanse na przygotowanie oferty na tyle unikalnej i niszowej aby móc zacząć szybciej generować pożądane przychody.
Najnowsze komentarze