PIT 37 – najważniejsze informacje

Koniec zimy i wiosna to konieczność rozliczenia swoich przychodów z Urzędem Skarbowym. Większość podatników (około 80%) składa druk PIT 37. Kto powinien złożyć ten rodzaju PIT–u, kiedy i jak to zrobić? Przedstawiamy najważniejsze informacje.

PIT 37 – dla kogo?

Deklaracja ta jest przeznaczona dla wszystkich osób, które rozliczają się z fiskusem na zasadach ogólnych lub za pomocą skali podatkowej, a w roku podatkowym uzyskali dochody, pracując dla firmy, która znajduje się na terenie Polski. Jest to więc najszersza grupa podatników i należą do nich osoby, które dochody uzyskują na podstawie:

• stosunku pracy lub służbowego,
  • zasiłków i świadczeń przedemerytalnych,
  • praw autorskich i majątkowych,
  • stypendiów,
  • umowy zlecenia, kontraktu.

Zatem ten rodzaj deklaracji składają wszyscy, którzy otrzymują od pracodawcy lub jakiejkolwiek firmy PIT 11. Jeśli uzyskuje się przychody również innego rodzaju lub z innym sposobem opodatkowania, to należy poza PIT 37 złożyć jeszcze drugą, odpowiednią deklarację. Druku PIT 37 nie mogą złożyć osoby, które prowadziły pozarolniczą działalność gospodarczą. Za pomocą tej deklaracji nie można rozliczyć się wspólnie z małoletnimi dziećmi, ale można to zrobić wspólnie z małżonkiem.

e PIT 37

PIT 37 – do kiedy złożyć?

Termin złożenia deklaracji podatkowej określony jest przez ustawę, która wskazuje, że ostatnim dniem na rozliczenie się z Urzędem Skarbowym jest 30 kwietnia następnego roku po roku podatkowym, za który składany jest PIT. Warto zaznaczyć, że jeśli 30 kwietnia w danym roku wypada w dzień wolny od pracy, to deklarację należy złożyć najpóźniej w kolejnym dniu roboczym. Deklaracje podatkowe można składać już od 15 lutego, gdyż jest to ostateczny termin, w którym firmy muszą przekazać PIT 11 podatnikom. To właśnie na podstawie informacji zawartych w PIT 11 wypełnia się deklarację podatkową.

Jak złożyć PIT?

Aktualnie dzięki nowym technologiom istnieje kilka sposobów na złożenie deklaracji podatkowej i można to zrobić w sposób tradycyjny lub złożyć PIT online. Do najpopularniejszych sposobów złożenia PIT 37 należą:

• osobiste złożenie deklaracji we właściwym Urzędzie Skarbowym,
  • wysyłka formularza listownie,
  • przekazanie PIT online, korzystając z odpowiednich programów lub z usługi e PIT.

Jak przygotować się do złożenia deklaracji podatkowej?

Aktualnie ze względu wprowadzenie programu e PIT nie trzeba ręcznie wypełniać odpowiedniego druku – wystarczy wprowadzić odpowiednie informacje do programu służącego do rozliczania PIT–ów. Wszystkie pozostałe dane, takie jak kwota podatku zostaną automatycznie obliczone przez program. Mimo to do składania deklaracji należy się odpowiednio przygotować. Poniżej przedstawiamy najważniejsze kroki, które należy wykonać przed wypełnieniem drugu rozliczeniowego.

1. Wybór odpowiedniej deklaracji podatkowej – to jedna z najważniejszych rzeczy, dlatego należy dobrze sprawdzić, czy wybrało się odpowiedni formularz PIT. Sposób rozliczenia zależy od wybranego opodatkowania, rodzaju dochodów oraz miejsca ich uzyskania (Polska, kraje Unii Europejskie lub inne państwa).
  2. Sprawdzenie, która forma rozliczenia będzie najbardziej opłacalna – wspólnie z małżonkiem, czy osobno. Często wybierając odpowiednią deklaracje można znacznie zaoszczędzić na podatku.
  3. Przygotowanie PIT 11 – do wypełnienia deklaracji niezbędne są dane z druków przekazanych od pracodawców.
  4. Ulgi i odliczenia od podatku – warto dobrze sprawdzić wszystkie ulgi i odliczenia, które pozwolą na znaczne zmniejszenie kwoty podatku do zapłaty lub uzyskanie większego zwrotu. Najpopularniejszą ulgą jest ta przyznawana na dzieci. Natomiast odliczenia najczęściej obejmują: darowizny na akcje charytatywne, krwiodawstwo itp.
  5. Wybór organizacji pożytku publicznego – 1% swojego podatku można przekazać dowolnej organizacji. Nie jest to obowiązkowe, ale wiele fundacji może działać w dużej mierze dzięki przekazywanemu 1%, dlatego warto dobrze przemyśleć tę kwestię.

Author: biuro-rachunkowe.net.pl